Wydział Nauk o Wychowaniu

Badania i współpraca KBE


Główne kierunki prac badawczych:

Kształcenie pedagogiczne w recepcji studentów i ich doświadczeniu biograficznym ? podejścia interpretacyjne w analizie jakości kształcenia.

  • Metodologiczne problemy tworzenia i przekazu wiedzy  w pedagogice.
  • Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej
  • Perspektywa biograficzna w tworzeniu wiedzy pedagogicznej
  • Oczekiwania studentów dotyczące studiów pedagogicznych ? wiedza potoczna i praktyka studiowania
  • Sytuacje znaczące w przebiegu studiów ? dokumentarna analiza praktyki studiowania
  • Studia pedagogiczne w narracjach studentów i absolwentów ? interpretacje w ramach metody obiektywnej hermeneutyki

Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności.

  • Szkoła twórcza - nauczanie twórczości w praktyce szkolnej
  • Prace nad podstawami teoretycznymi pedagogiki zdolności - identyfikacja zdolności dzieci i młodzieży
  • Uwarunkowania i przejawy twórczości codziennej
  • Badania empiryczne nad kreatywnością  pedagogów
       

Temat obejmuje również działania i badania o charakterze wdrożeniowym, prowadzone w ramach programu ?Szkoła wspierająca uzdolnienia? realizowanego w wybranych miastach Mazowsza (we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Płocku). W ramach projektu prowadzono warsztaty z zakresu treningu twórczego myślenia dla grup zaawansowanych oraz początkujących.

Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem:

  • Teorii, podstaw aksjologicznych oraz wybranych dziedzin praktyki w pedagogice społecznej,
  • Problemów teleologii w teorii pedagogicznej i dydaktyce,
  • Orientacji metodologicznych w badaniach pedagogicznych.

Społeczne warunki i przebieg procesu wychowania ? charakterystyka zakresu i treści oddziaływań wychowawczych.

Aktywność edukacyjna w różnych sferach praktyki społecznej.

  • Media w edukacji
  • Wspieranie twórczości i animacja środowiska,
  • Relacje opiekuńcze i pomocowe,
  • Problemy profilaktyki społecznej.

Profesjonalizacja działań zawodowych pedagoga - opis, projektowanie i organizowanie działań ratowniczych, kompensacyjnych, opiekuńczych, profilaktycznych resocjalizacyjnych, kulturalnych oraz oświatowych