2024

Podobnie jak w poprzednich latach, w bieżącym roku Wydział Nauk o Wychowaniu miał swoją reprezentację podczas Spring School https://eris.osu.eu/spring-school/ - Wiosennej Szkoły Pracy Socjalnej, organizowanej przez European Research Institute for Social Work (ERIS )https://www.facebook.com/profile.php?id=61556566688291), na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu w Ostrawie (Republika Czeska). ERIS jest stowarzyszeniem współtworzonym przez Uniwersytet w Ostrawie i uniwersytety partnerskie innych państw europejskich w celu inicjowania i wspierania wspólnych, ponadnarodowych badań w obszarze pracy socjalnej. Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji od lat jest jego członkiem.

W tegorocznej Spring School swoje prezentacje przedstawiło 27 studentów, głownie doktorantów z 10 krajów z całego świata. Każdy uczestnik miał szanse przedyskutować swój projekt badawczy z doświadczonymi akademikami, zrzeszonymi i zaprzyjaźnionymi z ERIS oraz ze swoimi rówieśnikami. Dyskusje odbywały się w ramach głównych paneli oraz w małych grupach roboczych, które łączyły osoby o podobnych zainteresowaniach badawczych.

Wykład otwierający tegoroczną szkołę poprowadził Prof. Donald Forrester z Cardiff University (https://profiles.cardiff.ac.uk/staff/forresterd). W trakcie trzech dni obrad  odbyły się również warsztaty prowadzone przez naukowców oraz praktyków, działających w obszarze szeroko rozumianej pracy socjalnej,  w tym warsztat grupy "Experts by Experience" współtworzonej przez akademików z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu w Ostrawie i  byłych  użytkowników usług społecznych, którzy aktywnie uczestniczą w tamtejszym kształceniu kadr na poziomie akademickim.  Niezwykle intersująca wizyta studyjna w rewitalizowanym obszarze postindustrialnym - Vitkovice oraz  nieformalne aktywności wolnoczasowe sprzyjały nawiązaniu przez studentów pierwszych naukowo-badawczych kontaktów. 

Podczas tegorocznej szkoły wiosennej po raz pierwszy przyznano nagrodę za najlepsze wystąpienie, którą wygrały ex aequo studentki: Johanna Hofmann, UAS Frankfurt, Niemcy; "Urban Solidarity Concepts from the Perspective of Irregular Migration: An Ethnographic Research Based on the Case Study of the Züri City Card", Cody Varnish, University of Bath, Wielka Brytania; "Exploring the Relationship Between Placement Instability and Mental Health Outcomes for Looked After Children".

W tym roku nasz wydział reprezentowały: dr Anita Gulczyńska (zarządzająca Spring School od 2014 roku), dr Małgorzata Kostrzyńska oraz dr Katarzyna Miśkiewicz. Wśród studentów wygłaszających swoje referaty znalazła się również studentka pedagogiki resocjalizacyjnej na WNoW – Aleksandra Szczepaniak, której wystąpienie pt. „Intergenerational Change in Formulating Moral Judgements”, opartych na wynikach badań prowadzonych do pracy magisterskiej pod opieką Pani Prof. Renaty Szczepanik, dotyczyło różnic w ocenach moralnych, dokonywanych przez młodych dorosłych i osoby starsze.

Mamy nadzieję, że w przyszłym roku również nie zabraknie chętnych do udziału w Spring School 2025!

Osoby zainteresowane zaprasza do kontaktu Dr Anita Gulczyńska.  

2023

Jak co roku, w kwietniu pracownicy i studenci naszego Wydziału brali udział w Spring Schoolhttps://eris.osu.eu/spring-school/ – wiosennej szkole pracy socjalnej gromadzącej magistrantów, doktorantów i akademików kilkunastu europejskich uniwersytetów zrzeszonych w European Research Institute for Social Work  /ERIS/ organizowanej w siedzibie ERIS- Uniwersytecie w Ostrawie (CZ). 

Od 16 lat Spring School tworzy okoliczności sprzyjające wsparciu indywidualnego rozwoju młodych badaczy oraz tworzeniu międzynarodowej, wielopokoleniowej sieci badaczy identyfikujących się z pracą socjalną/ pedagogiką społeczną. W tym cyklicznym wydarzeniu gromadzącym corocznie kilkudziesięciu uczestników z Europy i zaprzyjaźnionych z ERIS uniwersytetów z Indii i USA, UŁ reprezentują: dr Anita Gulczyńska (zarządzająca Spring School od 2014 r), dr Małgorzata Kostrzyńska i Prof. Mariusz Granosik.

Ten rok był szczególny. Nasz Wydział reprezentowali również studenci pedagogiki: Kornelia Kruk, Natalia Krupińska i Maciej Płóciennikowski, których wystąpienie o rekonstrukcji „niewidzialnego miasta” dokonanej w partycypacyjnym badaniu aktywizującym młodzież ze śródmiejskich defaworyzowanych sąsiedztw (zadanie badawcze w projekcie IDUB kierowanym przez A. Gulczyńską), roznieciła dyskusję wokół ukrytych podziałów i nierówności w przestrzeni miast postindustrialnych. Ogromną popularnością cieszył się warsztat dr Izabeli Kamińskiej-Jatczak dzielącej się z uczestnikami kompetencjami z zakresu stosowania metody „photovoice” do upełnomocniania głosu grup marginalizowanych, którą wykorzystuje i rozwija w ramach indywidualnego projektu IDUB skoncentrowanego wokół doświadczeń defaworyzowanych rodzin.

Dołączając fotorelację, zapraszamy chętnych do udziału w Spring School 2024 roku!!!

Kontakt: anita.gulczynska@now.uni.lodz.pl