Z myślą o nauczycielach, pedagogach, psychologach szkolnych i rodzicach (napisałam/powstał) we współpracy z ORE poradnik „Uczeń ze spektrum autyzmu (ASD). Informacje dla nauczycieli i rodziców”.
W poradniku znajdują się m.in.:
- najnowsze kryteria diagnostyczne, które do 2027 roku będą obowiązywać w Polsce,
- praktyczne wskazówki dotyczące rozwijania ważnych umiejętności społecznych i wskazówki dotyczące przeciwdziałania trudnym sytuacjom w codziennym funkcjonowaniu uczniów.
Jak skutecznie wspierać uczniów ze spektrum autyzmu?
Skuteczna pomoc opiera się przede wszystkim na dostosowaniu środowiska edukacyjnego do ich potrzeb poprzez:
- Zapewnienie jasnej struktury i przewidywalności – określenie harmonogramu dnia i stosowanie czytelnych zasad.
- Indywidualne podejście – uwzględniające unikalne mocne strony i trudności danego ucznia.
- Wsparcie w interakcjach społecznych – wprowadzanie konkretnych strategii rozwijających komunikację i współpracę, pomocnych w budowaniu relacji z rówieśnikami.
- Edukację osób neurotypowych i kształtowanie postaw sprzyjających akceptacji różnorodności.
Poradnik „Uczeń ze spektrum autyzmu (ASD)” dostępny na stronie ORE jest cennym źródłem wiedzy dla tych, którzy chcą lepiej zrozumieć i skutecznie wspierać swoich uczniów. Dzięki odpowiednim narzędziom i strategiom możemy nie tylko pomóc dzieciom i młodzieży w codziennym funkcjonowaniu, ale także umożliwić im rozwój ich potencjału. Publikacja jest dostępna na otwartej licencji – zachęcam do korzystania z niej i dzielenia się wiedzą nie tylko w środowisku edukacyjnym!
Materiał: Krystyna Pomorska
Redakcja: Biuro Prasowe UŁ
Dr Krystyna Pomorska jest psycholożką, terapeutką i adiunktką w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego oraz wykładowczynią Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej SWPS. Oprócz pracy badawczej i dydaktycznej od 2007 roku wspiera terapeutycznie dzieci, młodzież i ich rodziny, szczególnie osoby ze spektrum autyzmu. W swojej pracy łączy najnowszą wiedzę naukową z indywidualnym podejściem do każdego pacjenta – dostosowując interwencje do unikalnych potrzeb i możliwości danej osoby. Specjalizuje się w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych, bazując na metodach o potwierdzonej skuteczności, takich jak stosowana analiza zachowania czy teoria ram relacyjnych.