NAGRODA IM. PROFESORA RYSZARDA WIĘCKOWSKIEGO

Uchwała nr 3

Kapituły Nagrody im. Profesora Ryszarda Więckowskiego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego

z dnia 28 stycznia 2025r.

w sprawie: przyznania nagrody w trzeciej edycji konkursu, za rok 2024

§ 1

Zgodnie z Regulaminem Nagrody im. Profesora Ryszarda Więckowskiego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, stanowiącym załącznik numer 1, do umowy darowizny z dnia 23.09.2021 roku, Kapituła Nagrody w składzie:

  1. dr hab.  Alina Wróbel, prof. UŁ – Dziekan WNoW UŁ – przewodnicząca
  2. prof. dr hab. Ewa Filipiak
  3. prof. dr hab. Zbigniew Kmieciak 
  4. prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
  5. dr hab. Renata Michalak, prof. UAM
  6. dr hab. Marzenna Nowicka, prof. UWM
  7. dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ

na posiedzeniu zdalnym  w dniu 28 stycznia 2025r. podjęła następującą decyzję:

Nagrodę im. Profesora Ryszarda Więckowskiego WNoW UŁ Kapituła przyznaje pani Kindze Zroska-Lisowski  za pracę pt.

„Relacje znaczeniowe w słownictwie dzieci w wieku 7-10 lat na podstawie nazw zwierząt i roślin we francuskojęzycznej serii Martynka Gilberta Delahaye'a”

wydaną przez Wydawnictwo KUL w Lublinie, w 2022 roku.

§ 2

Członkowie Kapituły podkreślają interdyscyplinarny i nowatorski wymiar projektu badawczego, będącego podstawą nagrodzonej publikacji, a także wysoki poziom przeprowadzonych analiz oraz dojrzałość erudycyjną Autorki pracy.  

                Rekomendowana książka stanowi interdyscyplinarne, wielowymiarowe studium badawcze, w którym Autorka spójnie i sprawnie połączyła podejście badawcze z zakresu psychologii rozwojowej (zagadnienie tworzenia się kategorii pojęciowych u dziecka w procesie poznawania świata i nazywania jego obiektów) z instrumentarium językoznawczym (metodologia badań relacji znaczeniowych w leksyce) oraz takowym opisem. Wykazała również, w jaki sposób analiza językoznawcza dziecięcego słownictwa może pomóc
w pozyskaniu wiedzy na temat możliwości poznawczych i komunikacyjnych dziecka oraz jak wspierać te możliwości.

Nagrodzoną monografię wyróżniają walory metodologiczne, poznawcze i aplikacyjne (glottodydaktyczne). Praca ma potencjał, by stanowić źródło inspiracji dla przyszłych badań oraz praktyk edukacyjnych.