NAGRODA IM. PROFESORA RYSZARDA WIĘCKOWSKIEGO
Uchwała nr 3
Kapituły Nagrody im. Profesora Ryszarda Więckowskiego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego
z dnia 28 stycznia 2025r.
w sprawie: przyznania nagrody w trzeciej edycji konkursu, za rok 2024
§ 1
Zgodnie z Regulaminem Nagrody im. Profesora Ryszarda Więckowskiego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, stanowiącym załącznik numer 1, do umowy darowizny z dnia 23.09.2021 roku, Kapituła Nagrody w składzie:
- dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ – Dziekan WNoW UŁ – przewodnicząca
- prof. dr hab. Ewa Filipiak
- prof. dr hab. Zbigniew Kmieciak
- prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
- dr hab. Renata Michalak, prof. UAM
- dr hab. Marzenna Nowicka, prof. UWM
- dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ
na posiedzeniu zdalnym w dniu 28 stycznia 2025r. podjęła następującą decyzję:
Nagrodę im. Profesora Ryszarda Więckowskiego WNoW UŁ Kapituła przyznaje pani Kindze Zroska-Lisowski za pracę pt.
„Relacje znaczeniowe w słownictwie dzieci w wieku 7-10 lat na podstawie nazw zwierząt i roślin we francuskojęzycznej serii Martynka Gilberta Delahaye'a”
wydaną przez Wydawnictwo KUL w Lublinie, w 2022 roku.
§ 2
Członkowie Kapituły podkreślają interdyscyplinarny i nowatorski wymiar projektu badawczego, będącego podstawą nagrodzonej publikacji, a także wysoki poziom przeprowadzonych analiz oraz dojrzałość erudycyjną Autorki pracy.
Rekomendowana książka stanowi interdyscyplinarne, wielowymiarowe studium badawcze, w którym Autorka spójnie i sprawnie połączyła podejście badawcze z zakresu psychologii rozwojowej (zagadnienie tworzenia się kategorii pojęciowych u dziecka w procesie poznawania świata i nazywania jego obiektów) z instrumentarium językoznawczym (metodologia badań relacji znaczeniowych w leksyce) oraz takowym opisem. Wykazała również, w jaki sposób analiza językoznawcza dziecięcego słownictwa może pomóc
w pozyskaniu wiedzy na temat możliwości poznawczych i komunikacyjnych dziecka oraz jak wspierać te możliwości.
Nagrodzoną monografię wyróżniają walory metodologiczne, poznawcze i aplikacyjne (glottodydaktyczne). Praca ma potencjał, by stanowić źródło inspiracji dla przyszłych badań oraz praktyk edukacyjnych.