LEARNING FROM EUROPEAN LIVES

THE DEVELOPMENT OF COUNTRY AND CONTEXT SPECIFIC LEARNING METHODS FOR BIOGRAPHICAL EXPLORATION OF PERSONS 60+

Katedra Andragogiki i Gerontologii Społecznej bierze udział w projekcie Erasmus+, którego celem jest rozwój i promocja uczenia się biograficznego w Europie oraz stworzenie programu kształcenia .

Nazwa projektu: Learning from European lives. The development of country and context specific learning methods for biographical exploration of persons 60+
Program: Erasmus + KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education 
Czas trwania projektu: 01.11.2024 -31.10.2027
Koordynator:

  • Pädagogische Hochschule Karlsruhe, Niemcy

Partnerzy:

  • Alma Mater Europaea-Evropski Center Maribor, Słowenia
  • Akademia WSB, Polska 
  • Uniwersytet Łódzki, Polska 
  • Mykolas Romeris University, Litwa

Opis projektu: Wraz ze starzejącymi się społeczeństwami europejskimi potrzebne są nowe pokolenia kadr edukatorów i ekspertów w zakresie gerontologii edukacyjnej. Wspólnie wraz z partnerami chcemy zadbać o to, aby edukacja biograficzna w Europie była obecna w programach kształcenia studiów. Do tej pory badania biograficzne, które obejmowałyby swoim zasięgiem osoby stare uwzględnianie były w programach kształcenia jedynie w ograniczonym zakresie. Starzenie się społeczeństw w Europie wymusza potrzebę zrozumienia zróżnicowanych obszarów życia osób starych. Stąd zrodził się pomysł promowanie edukacji biograficznej w Europie Wschodniej i Zachodniej, gdzie wraz ze studentami gromadzone będą doświadczenia i wspomnienia życiowe osób starych z Niemiec, Słowenii, Polski i Litwy, które przechowywane będą w banku danych i udostępnianie dla przyszłych pokoleń badaczy prowadzących badania biograficzne.

Cele projektu:

Głównym celem projektu jest rozwój oraz promocja uczenia się biograficznego w Europie. Uszczegółowieniem tego celu jest:

  • Stworzenie programu kształcenia w obszarze uczenia się biograficznego uwzględniającego kontekst kraju partnerskiego dla studentów studiujących gerontologię społeczną/geragogikę (kształcenie modułowe).
  • Zaprojektowanie, przeprowadzenie i ewaluacja wywiadów biograficznych z osobami starymi w czterech krajach partnerskich.
  • Wypracowanie przez każdy kraj własnego sposobu analizy materiałów biograficznych.
  • Kształcenie studentów w zakresie teoretycznych i praktycznych podstaw metody/podejścia biograficznego - monitorowanie postępów ww. kształcenia – dzielenie się wynikami z ww. działań z partnerami projektu – digitalizacja wywiadów i ich archiwizacja w banku danych.

Spodziewane rezultaty projektu:

  •  Stworzenie programu kształcenia (modułu) w obszarze uczenia się biograficznego uwzględniającego kontekst kraju partnerskiego. Program dedykowany będzie studentom zainteresowanym zagadnieniami z obszaru gerontologii edukacyjnej.
  • Rozpoznanie doświadczeń życiowych osób starych w czterech krajach partnerskich.
  • Utworzenie banku danych cyfrowych, w których umieszczane będą materiały biograficzne pochodzące z różnych krajów dla celów badawczych i dydaktycznych.

https://www.ph-karlsruhe.de/aktuelles/artikel/biographische-forschung-der-aelteren-generation-eine-stimme-geben