LEARNING FROM EUROPEAN LIVES
THE DEVELOPMENT OF COUNTRY AND CONTEXT SPECIFIC LEARNING METHODS FOR BIOGRAPHICAL EXPLORATION OF PERSONS 60+
Katedra Andragogiki i Gerontologii Społecznej UŁ bierze udział w projekcie Erasmus+, którego celem jest rozwój i promocja uczenia się biograficznego w Europie oraz stworzenie programu kształcenia .
Nazwa projektu: Learning from European lives. The development of country and context specific learning methods for biographical exploration of persons 60+
Program: Erasmus + KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education
Czas trwania projektu: 01.11.2024 -31.10.2027
Koordynator:
- Pädagogische Hochschule Karlsruhe, Niemcy
Partnerzy:
- Alma Mater Europaea-Evropski Center Maribor, Słowenia
- Akademia WSB, Polska
- Uniwersytet Łódzki, Polska
- Mykolas Romeris University, Litwa
Opis projektu: Wraz ze starzejącymi się społeczeństwami europejskimi potrzebne są nowe pokolenia kadr edukatorów i ekspertów w zakresie gerontologii edukacyjnej. Wspólnie wraz z partnerami chcemy zadbać o to, aby edukacja biograficzna w Europie była obecna w programach kształcenia studiów. Do tej pory badania biograficzne, które obejmowałyby swoim zasięgiem osoby stare uwzględnianie były w programach kształcenia jedynie w ograniczonym zakresie. Starzenie się społeczeństw w Europie wymusza potrzebę zrozumienia zróżnicowanych obszarów życia osób starych. Stąd zrodził się pomysł promowanie edukacji biograficznej w Europie Wschodniej i Zachodniej, gdzie wraz ze studentami gromadzone będą doświadczenia i wspomnienia życiowe osób starych z Niemiec, Słowenii, Polski i Litwy, które przechowywane będą w banku danych i udostępnianie dla przyszłych pokoleń badaczy prowadzących badania biograficzne.
Cele projektu:
Głównym celem projektu jest rozwój oraz promocja uczenia się biograficznego w Europie. Uszczegółowieniem tego celu jest:
- Stworzenie programu kształcenia w obszarze uczenia się biograficznego uwzględniającego kontekst kraju partnerskiego dla studentów studiujących gerontologię społeczną/geragogikę (kształcenie modułowe).
- Zaprojektowanie, przeprowadzenie i ewaluacja wywiadów biograficznych z osobami starymi w czterech krajach partnerskich.
- Wypracowanie przez każdy kraj własnego sposobu analizy materiałów biograficznych.
- Kształcenie studentów w zakresie teoretycznych i praktycznych podstaw metody/podejścia biograficznego - monitorowanie postępów ww. kształcenia – dzielenie się wynikami z ww. działań z partnerami projektu – digitalizacja wywiadów i ich archiwizacja w banku danych.
Spodziewane rezultaty projektu:
- Stworzenie programu kształcenia (modułu) w obszarze uczenia się biograficznego uwzględniającego kontekst kraju partnerskiego. Program dedykowany będzie studentom zainteresowanym zagadnieniami z obszaru gerontologii edukacyjnej.
- Rozpoznanie doświadczeń życiowych osób starych w czterech krajach partnerskich.
- Utworzenie banku danych cyfrowych, w których umieszczane będą materiały biograficzne pochodzące z różnych krajów dla celów badawczych i dydaktycznych.