Obrona dzieli się na trzy części:
- Pierwsza część jawna:
- promotor charakteryzuje sylwetkę doktoranta
- doktorant prezentuje główne tezy rozprawy doktorskiej (wydruk autoreferatu dla członków komisji doktorskiej, wystąpienie 20-30 min.)
- recenzenci przedstawiają recenzje pracy doktorskiej,
- w przypadku nieobecności recenzenta, przewodniczący komisji doktorskiej lub inna osoba wskazana przez przewodniczącego odczytuje recenzję,
- kandydat udziela odpowiedzi na pytania recenzentów,
- następnie przewodniczący komisji otwiera dyskusję, w której mogą zabierać głos i zadawać pytania wszyscy obecni na posiedzeniu. Doktorant odpowiada na zadawane pytania;
- Część niejawna (biorą w niej udział wyłącznie członkowie komisji doktorskiej):
- komisja doktorska przeprowadza dyskusję nad publiczną obroną,
- członkowie komisji doktorskiej dokonują głosowania w sprawie przyjęcia publicznej obrony rozprawy doktorskiej (w nowej procedurze promotor jest wyłączony z głosowania),
- komisja doktorska przygotowuje projekt decyzji w sprawie nadania/odmowy nadania stopnia doktora,
- komisja doktorska podejmuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, uchwałę o wystąpieniu do Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinach pedagogika i psychologia z wnioskiem o przyznanie wyróżnienia za szczególnie wysoki poziom naukowy rozprawy doktorskiej;
- Druga część jawna:
- przewodniczący ogłasza wynik głosowania komisji doktorskiej,
- w wypadku przyjęcia publicznej obrony, przewodniczący komisji doktorskiej podaje informację o dziedzinie i dyscyplinie, w której kandydat ma uzyskać stopień doktora oraz informuje o przedstawieniu Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinach pedagogika i psychologia projektu decyzji o nadaniu kandydatowi stopnia doktora nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika lub psychologia;
- w wypadku nieprzyjęcia publicznej obrony, przewodniczący komisji doktorskiej ogłasza, że komisja doktorska nie przyjęła publicznej obrony rozprawy doktorskiej oraz informuje o przedstawieniu Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinach pedagogika i psychologia projektu decyzji o odmowie nadania kandydatowi stopnia doktora.