Naukowczyni UŁ: Wspieranie uczniów z ASD – jak zrozumieć ich świat?

Jak co roku, kwiecień to czas zwiększania świadomości na temat autyzmu.  Spektrum autyzmu, jak sama nazwa wskazuje, obejmuje szeroką gamę indywidualnych doświadczeń i wyzwań. Osoby z ASD funkcjonują w świecie, który bywa dla nich równie nieprzewidywalny, jak dla użytkownika Windows obsługa komputera z systemem iOS – i odwrotnie. To odmienne „oprogramowanie” na poziomie neuronalnym wpływa na przetwarzanie bodźców, rozumienie sytuacji społecznych oraz sposób wyrażania emocji. Osoby z ASD mogą m.in. mieć problem z rozumieniem metafor, aluzji, odczytywaniem intencji i emocji innych osób. 

Z myślą o nauczycielach, pedagogach, psychologach szkolnych i rodzicach (napisałam/powstał) we współpracy z ORE poradnik „Uczeń ze spektrum autyzmu (ASD). Informacje dla nauczycieli i rodziców”. 

W poradniku znajdują się m.in.:

  • najnowsze kryteria diagnostyczne, które do 2027 roku będą obowiązywać w Polsce, 
  • praktyczne wskazówki dotyczące rozwijania ważnych umiejętności społecznych i wskazówki dotyczące przeciwdziałania trudnym sytuacjom w codziennym funkcjonowaniu uczniów.

Jak skutecznie wspierać uczniów ze spektrum autyzmu?
Skuteczna pomoc opiera się przede wszystkim na dostosowaniu środowiska edukacyjnego do ich potrzeb poprzez: 

  • Zapewnienie jasnej struktury i przewidywalności – określenie harmonogramu dnia i stosowanie czytelnych zasad.
  • Indywidualne podejście – uwzględniające unikalne mocne strony i trudności danego ucznia.
  • Wsparcie w interakcjach społecznych – wprowadzanie konkretnych strategii rozwijających komunikację i współpracę, pomocnych w budowaniu relacji z rówieśnikami.
  • Edukację osób neurotypowych i kształtowanie postaw sprzyjających akceptacji różnorodności.

Poradnik „Uczeń ze spektrum autyzmu (ASD) dostępny na stronie ORE jest cennym źródłem wiedzy dla tych, którzy chcą lepiej zrozumieć i skutecznie wspierać swoich uczniów. Dzięki odpowiednim narzędziom i strategiom możemy nie tylko pomóc dzieciom i młodzieży w codziennym funkcjonowaniu, ale także umożliwić im rozwój ich potencjału. Publikacja jest dostępna na otwartej licencji – zachęcam do korzystania z niej i dzielenia się wiedzą nie tylko w środowisku edukacyjnym!

Materiał: Krystyna Pomorska
Redakcja: Biuro Prasowe UŁ

dr Krystyna Pomorska

Dr Krystyna Pomorska jest psycholożką, terapeutką i adiunktką w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego oraz wykładowczynią Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej SWPS. Oprócz pracy badawczej i dydaktycznej od 2007 roku wspiera terapeutycznie dzieci, młodzież i ich rodziny, szczególnie osoby ze spektrum autyzmu. W swojej pracy łączy najnowszą wiedzę naukową z indywidualnym podejściem do każdego pacjenta – dostosowując interwencje do unikalnych potrzeb i możliwości danej osoby. Specjalizuje się w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych, bazując na metodach o potwierdzonej skuteczności, takich jak stosowana analiza zachowania czy teoria ram relacyjnych.